יכול להיות שמסבנים אתכם? שמים קץ לשימוש היומיומי בכימיקליים
בימים בהם המודעות למזון שנכנס לגופנו הולכת וגדלה, מעניין שפעולה יומיומית כמו מקלחת לא מקבלת את תשומת הלב הראויה לה. כמה מאתנו ערים לסוג הסבון איתו אנחנו מקציפים בהתלהבות כל חלק מגופנו, לרכיביו, לתופעות הלוואי שצצות לנו בעקבותיו ולאלטרנטיבות שכבר מזמן קיימות ונגישות. הגיע הזמן לעשות סדר ולשים במרכז את האיבר הגדול ביותר, המהווה 15% ממשקל גופנו – העור.

Prevent is better than cure
העור שלנו הוא למעשה מראה, המשקפת לנו את מצבנו הבריאותי. מזון שנכנס לגופנו, משקאות שאנו שותים, תכשירים קוסמטיים בהם אנו משתמשים ואפילו רגשות ומצבים נפשיים, באים לידי ביטוי בתגובות עוריות, שמהוות אינדיקציה מהותית לתקינות אורח החיים שלנו. הקשר ההדוק בין החומרים אליהם גופנו נחשף לבין התגובתיות ויכולת ההתמודדות שלו, צריכה לגרום לנו לחשוב טוב על הבחירות היומיומיות שלנו במוצרים שונים. כל בחירה כזו, יש בכוחה להוות הגנה ושמירה על עורנו בפרט ועל גופנו בכלל ואיך אומרים? עדיף לשמור ולהימנע מראש, מאשר לטפל אחרי שהנזק כבר נעשה.

סבון תעשייתי – עניין חלקלק
אחד מתפקידיו המרכזיים של עור גופינו, הוא להגן עלינו מחדירת מזיקים חיצוניים כגון כימיקליים, רעלים, שמש וחיידקים. האבסורד הוא, שיום יום, אנחנו עצמינו, מתאמצים להחדיר לו חומרים מהסוג הזה באופן פעיל. מרגיש שזה רק עניין של זמן עד שהמודעות לנושא תעלה ובמהלך עבודתי אני כבר נתקלת בהתעוררות ומקבלת פניות של אנשים התוהים לגבי הבדלים בין סבון מוצק רגיל לסבון טבעי. כך לראשונה אני מפגישה מתרחצים תמימים עם העובדה שהסבון המוכר וה"רגיל" בו הם משתמשים הוא תוצר ישיר של נפט, כימיקליים ושלל רכיבים מסוכנים ואף רעילים שמסתננים לעור שלנו בעזרתנו הנדיבה ומזיקים לו.
בין חומרים אלה, חשוב להכיר את ה- SLS, רכיב מרכזי, שהשפעתו על העור שלנו מרחיקת לכת. נגזרותיו הם חומרים דטרגנטים, שמקורם בנפט וכימיקליים מזיקים המתמחים בהקצפה ופירוק של מולקולות שומן. התמחותם זו נועדה להטעות אותנו, הצרכנים – הקצף, עושה לנו אסוציאציה של ניקיון ומי מאתנו לא אוהב להקציף את עצמו כהוגן ולחוש שהוא מינימום בספא 5 כוכבים. אך בועת הקצף הזו, סופה להתפוצץ. החומרים הללו חודרים אל העור שלנו וגורמים לגירוי מתמיד שלו ואף לתופעות לוואי בדמוי פריחות, אדמומיות, גרד ובמקרים קיצוניים יותר גם לאסטמה של העור.

עונת הרחצה המודעת החלה
אז לאלה מכם שמחכים להודעה רשמית מחברות הקוסמטיקה הגדולות בגין השימוש בחומרים מזיקים – חבל על הזמן, שכחו מזה. אותן חברות, לא חושבות על הבריאות שלנו אלא על איך ניתן לייצר מוצרים זוהרים, שעשויים מרכיבים זולים ולגזור קופון על חשבון הצרכן (שמשלם ביוקר). לא מפתיע עם כן, שנרשמת מגמת עלייה בהתעניינות עצמאית של הצרכנים בהרכב המוצרים בהם הם משתמשים. אחת הסיבות לכך היא הקלות בה מתאפשרת לנו גישה, זמינות ושקיפות בכל נושא המעסיק אותנו. אני אומרת, נצלו זאת – הקדישו עוד היום מספר דקות לבחון את רשימת הרכיבים שנמצאת על גבי התכשירים בהם אתם משתמשים. הקלידו במנועי החיפוש את שם הרכיב וגלו בעצמכם מה מקורו. אני סמוכה ובטוחה שמאותו רגע, משכנם החדש של התכשירים יהיה פח האשפה ולא עורכם ועור ילדיכם.

ריחות של שינוי
עכשיו כשאנחנו מודעים יותר, חשוב לדעת שיש תחליף ראוי – סבון טבעי. לעומת הסבון התעשייתי, הוא עשוי כולו משמנים צמחיים כגון שמן זית, שמן קוקוס, חמאת שיאה ושמנים אתריים (תמציות החומר הארומתי של הצמח) כמו שמן לבנדר או רוזמרין ותוספות טבעיות של פרחים, תבלינים, חימר טבעי ועוד, המעניקים לעור הגנה טבעית ובריאה לשימוש. השמנים הצמחיים, המהווים את בסיס רכיבי הסבון, מופקים מצמחים שונים ומוכרים לנו גם מהתחום הקולינרי. הם עשירים בחומצות שומן חיוניות ושלל וויטמינים אשר מזינים את העור שלנו, שומרים על הלחות שלו ואף משקמים אותו בעת הצורך. שמן קוקוס לדוגמא מעודד ריפוי עור ומצוין לטיפול בפריחות, כוויות ופצעים. ידוע בסגולות ההתמודדות שלו עם שיער יבש והיכולת להביא למראה שיער חיוני ולברק מושלם.
בנוסף, השמנים האתריים מעשירים את הסבון בתכונות ייחודיות נוספות לפי סוג העור – עדין, יבש או שמנוני. לדוגמא תוספת של שמן אתרי לבנדר למרכיבי הסבון מאפשרת לו לחטא את העור ולחדש את התאים. שמן אתרי גרניום מאזן את בלוטות החלב של העור ושמן עץ התה ואורן יעילים מאוד בטיפול בעור אקנתי. מכאן שסבון טבעי לא רק מרגיש הרבה יותר בריא, אלא הוא גם מונע בעיות עור מגוונות, מזין אותו ומסייע לנו לחוש מוגנים.
מעבר ליתרון הבריאותי, סבונים טבעיים מאפשרים לנו "חווית משתמש" יוצאת דופן. התחושה הנעימה שמעניק סבון טבעי מוצק לעור שלנו מפעילה את חוש המישוש והריח שלנו. השמנים הטבעיים מהם עשוי הסבון יוצרים תחושה נעימה ומופלאה ומעניקים חלקלקות מלטפת וממכרת.

סבון טבעי עושים באהבה או..
לא עושים בכלל. בכל סבון טבעי שאנחנו ב-"קסם צמחים" יוצרים, מושקעת המון אהבה ומחשבה על משתמש הקצה – המסתבן, שבסופו של דבר יהנה ממנו. תמיד תוכלו למצוא הפתעה טבעית, המעניקה תכונות לריפוי, מרקם מפנק וגם צבע טבעי לסבון. אצלנו, כל אחד יכול לבחור את האחד שמתאים לו מבין מגוון מדהים של סבונים היישר מאמא טבע – דבש עם קוואקר, בוץ של ים המלח, כורכום, המעניק גרגריות חולית ועוד. המשותף לכל הסבונים שלנו הוא ביכולת שלהם להעניק חוויה חושית יוצאת דופן, שמחזירה אותנו לזמנים נוסטלגיים, פשוטים, טבעיים ואותנטיים יותר. כמו פעם, שהיינו ילדים ונמרחנו בבוץ, בחול ים, או אפילו נהנינו להתמרח באוכל כהוגן. – רק בלי ה- "נו נו נו" שאחרי (:
סבון הוא בכל זאת סבון והציפיות ממנו ברורות, לכן גם על הניחוחות אנחנו לא מתפשרים. חוש הריח, מעבר להיותו בעל תפקיד ראשי ביכולת ההישרדות שלנו, קשור באופן הדוק למערכת הלימבית וזו אחראית על תחושות ורגשות. את העניין הזה, יצרני בשמים וסבונים למדו לנצל ו"לבשם" אותנו, הצרכנים, כהוגן. הריחות המלאכותיים שאנו נושמים מציפים אותנו, פוגמים בחוש ההישרדותי שלנו וביכולתנו לזהות ריחות שמזיקים לנו ומסכנים את בריאותנו הפיזית והנפשית באמצעות כימיקליים (חלקם רעילים ממש), המרכיבים אותם. השימוש בסבון טבעי, שונה לחלוטין. ריחותיהם הטובים של הסבונים שלנו מופקים משמנים אתריים טהורים המופקים מצמחים ושולחים אותנו היישר אל מקומות נעימים המרגיעים את הנפש ומרוממים את מצב הרוח.

מגמה בריאה וירוקה
אני מאמינה שאנחנו, בני האדם, חלק מן הטבע ומה שדרוש לנו בשביל להגן על עצמנו ולדאוג להיגיינה שלנו, נמצא ממש כאן, מתחת לאף. ככל שנרבה להשתמש בחומרים טבעיים נוכל לשמור על הבריאות שלנו ועל בריאות ילדינו, להם אנו מבקשים להעניק את הטוב ביותר. ומעבר לכך, יש לנו את היכולת להביא יחד לחשיבה סביבתית ירוקה יותר ולאפשר חיים בריאים גם בדורות שאחרינו. זה רק אנחנו או שגם אתם מרגישים שזה זמן מדויק להכיר את הסבון הטבעי הראשון שלכם? בואו לבקר אותנו ב"קסם צמחים", קיבוץ שמיר וביחד נמצא לכם את ההתאמה הכי טבעית.
לסבון טבעי כמובן (: