שמנים אתריים סגולות ושימושים

ההכרות הראשונית והאהבה שלנו לשמנים האתריים הייתה באוסטרליה שם נחשפנו אליהם לראשונה ופתאום התגלה בפנינו עולם קסום טבעי וריחני. במסע שלנו שם ומתוך הרצון ללמוד יותר על השמנים קניתי ספר מעולה "המדריך השלם לארומתרפיה" של Salvatore Battaglia זהו ספר שחובק בתוכו ידע רחב ומבוסס על מחקרים ורשמים רבים. כשחזרנו לארץ נרשמתי ללימודים ברידמן, מכללה ידועה לרפואה משלימה, שם למדתי טיפול בארומתרפיה. את המאמר הזה על השמנים האתריים אני כותבת מתוך הידע שצברתי במהלך הזמן מלמידה, קריאה וכמובן ניסיון שנצבר מאז שיש לי את קסם צמחים ואתכם לקוחות מדהימים שלנו שתמיד מרגישים נוח לשאול אותנו ומסייעים לנו בצבירה של ידע כל כך רלוונטי. תהנו

הרבה פעמים שואלים אותי מה זה שמן אתרי? מה הוא עושה? איך משתמשים בו? והנה כמה פרושים, הגדרות, סגולות ושימושים עבור "שמן אתרי"

שמן אתרי הוא תמצית הצמח מהות חייו האמיתית, הנוצרת על ידי תאי ההפרשה של הצמח כחלק מתהליך של פוטוסינתזה. תהליך המשמש את הצמח להפקת אנרגיה באמצעות אור. תמצית זו מעניקה לצמח את ריחו הייחודי, מאפיינת את אישיותו ומשמשת אותו לשרוד בטבע ולהתרבות.   לדוגמה הריח של הצמח מרחיק מזיקים שמגיעים לאכול מן הצמח או לחילופין הריח מושך אליו את הדבורים שמגיעות להפרות את הצמח.

את התמצית הזו, המרכיב הכימי של הצמח, השמן האתרי מחלצים ומשחררים מן הצמח בשיטות שונות של זיקוק מחלקיו השונים – עלים, פרחים, שורשים, ענפים ועוד. ישנם צמחים שמפיקים שמן רק מחלק אחד וישנם צמחים שמפיקים שמן מכמה חלקים שונים. למשל שמן אתרי ורד מופק אך ורק מעלי הכותרת של הפרח, אמנם שמן אתרי קינמון יכול להיות מופק מהגזע או מהעלים כלומר משני חלקים שונים. לכל חלק הריח הייחודי שלו למשל שמן אתרי קינמון גזע הוא קינמוני עדין ומתקתק לעומת שמן אתרי קינמון עלה שריחו קינמוני חזק מטובל בציפורן.

משחר ההיסטוריה בני האדם עשו שימוש בתמציות צמחים והפיקו מהן בשמים ומרקחות לצרכים שונים. אמנם המונח "ארומתרפיה" שפירושו טיפול באמצעות ריח הוגדר רק בשנת 1930 על ידי כימאי צרפתי ששמו רנה מוריס גטפוסה. גטפוסה גילה את התכונות המרפאות של שמן אתרי לבנדר כאשר ערך ניסוייים במעבדה ונכווה בידו. הכוויה שהחלימה במהירות עוררה את סקרנותו והוא המשיך לחקור את תכונותיהם של השמנים. בזמן מלחמת העולם הראשונה השתמש גטפוסה בשמנים אתריים לטיפול בחיילים שנפצעו והתצפיות שערך הובילו למסקנה שלשמנים האתריים ישנו כוח לחטא ולהחיות את הרקמה במהירות ובמילים אחרות לרפא פצעים. גטפוסה היה כימאי לכן היה לו חשוב להבין את החשיבות הכימית של השמנים וכבשם (מכין בשמים) הוא זיהה גם את ההשפעה החיובית של הריח על נפש האדם. כולנו יודעים שהרגשה פנימית טובה וחיובית משפיעה היטב גם על בריאות הגוף שלנו ועל עצמנו.

איך זה עובד?

לשמנים האתריים מולקולות קטנות, כאשר אנו מפיצים אותם בדרכים שונות מתנדפים השמנים לחלל בו אנו נמצאים. בשאיפה שלנו את הריח נקלטות המולקולות באף על ידי קולטי ריח שמעבירים את המידע אל המערכת הלימבית של המוח. מערכת זו הינה חלק ממערכת העצבים הכוללת מבנים במוח האנושי שאחראיים לתפקוד וויסות של הרגשות שלנו, ייצור הורמונים, זיכרון, מוטיבציה, חוש הריח והקשרים ביניהם.

אז…

באמצעות חוש הריח עובר המידע אל המערכת הלימבית שאחראית בין היתר על הרגשות שלנו כתוצאה מכך ישנו קשר בין חוש הריח לבין התחושה שלנו. ריחות טובים ונעימים יישלחו אותנו למקומות חיוביים בעוד שריחות רעים יעשו בדיוק את ההפך. על כן נרגיש הטבה ונעימות כאשר נריח שמן אתרי בריח שאנחנו אוהבים. יש מגוון רחב של שמנים אתריים בעלי תכונות תרפויטיות (טיפוליות) שונות ולכל אחד מאיתנו יש את הטעם שלו. טעם וחשק עלולים להשתנות מעונה לעונה או מעת לעת וזה טבעי מאוד. למשל בקיץ אני נהנית מריחות לימוניים לתחושה מרעננת ומעוררת ובחורף פתאום מתחשק לי ריח של קינמון או ג'ינג'ר שלשניהם תכונה מובהקת של חימום.

בנוסף לחוש הריח ניתן גם להעביר את התכונות המרפאות של השמנים אל הגוף על ידי עיסוי ומריחת השמנים על העור שלנו. בשביל זה חשוב מאוד לרקוח תמצית שמנים ולהכניסה לשמן בסיס ולא למרוח שמן אתרי באופן ישיר על הגוף. לדוגמה ישנם שמנים המיועדים לטיפול בשרירים תפוסים, בהפגת מתחים, בהתרוממות מצב הרוח. בעת המריחה והעיסוי, הגוף שלנו משתחרר ונרגע, אנחנו רפויים, ונושמים עמוק יותר והשמן האתרי נספג בעור ובמחזור הדם שלנו ובכך יכול לשפר ולהטיב עמנו.

אז עכשיו כשהכל יותר ברור ה- מה וה- איך נדבר על המי 😊

לכל שמן אתרי מיוחסים תכונות שבאמצעותן ניתן להקל ולשפר סימפטומים שונים לדוגמא אפרט על  שמן אתרי לבנדר, שמן מוכר ואהוב מאוד אשר נהנה מהכינוי מלך השמנים! הכינוי הזה ניתן לו כיוון שיש לו מגוון תכונות רחב מאוד והוא משמש כשמן עזרה ראשונה לבעיות שונות ומגוונות. אחת התכונות הבולטות שלו היא אנטיספטי כלומר חיטוי רב עוצמה ואפשר ממש למרוח מעט ממנו על פצעים, כוויות, צלקות טריות ועקיצות. תכונה נוספת היא אנטיבקטריאלי בזכות התכונה הזאת ירגיע הלבנדר גירויים ודלקות למשל למי שסובל מכאבי אוזניים אני ממליצה לשים על כף שמן זית שתיים שלושה טיפות שמן אתרי לבנדר ושתיים שלושה טיפות של שמן עץ התה נטבול קצה צמר גפן ונעביר על קונכיית האוזן, ובחלק הקדמי של החור אפשר להשאיר קצוות צמר גפן טבולה בתמצית בזמן השינה להקלה על הכאב. אחת התכונות המרכזיות הנוספות של הלבנדר היא השרייה של רוגע ונעימות לכן מומלץ להשתמש בו לפני השינה או כאשר נרגיש מתוחים ולחוצים. תכונה נוספת ונסיים בה היא שיכוך כאבים והקלה על כאבי ראש ומיגרנות.

חשוב לי לציין שתכונות השמנים מקלות, מאזנות, משפרות, מרגיעות, מרוממות את מצב הרוח באופן מופלא וזאת מתנה גדולה ומרתקת. ובכל זאת כמטפלת בארומתרפיה אני רוצה להדגיש שהשמנים אינם תחליף לטיפול של רפואה קונבנציונאלית החכמה היא לדעת לשלב ולתת לכל בעיה את המענה המתאים ביותר עבורה. להבין לעומק את שורש הבעיה ולשאול את עצמכם את השאלות הרלוונטיות. תמיד אשמח לסייע ולכוון

באהבה