מה זה אקנה?

תהליך המאופיין בחסימה של בלוטות החלב וזקיקי השערה המהווים מצע נוח להתרבות חיידקית וגורמים לדלקת מקומית.

איך זה קורה?

עליה של הורמונים בגוף בעיקר הורמונים גבריים למשל טסטוסטרון מגרים את בלוטות החלב ואת תאי תעלת הזקיק וגורמים לייצור עודף של קרטין (תאי עור) ושומן עודף. עודף הייצור גורם לחסימה של התעלה כך נוצרים פצעונים מוגלתיים הנקראים קומודונים. אותם פצעונים מהווים קרקע טובה להתפתחות חיידקים שנמצאים על העור באופן טבעי.

למי זה קורה ואיפה?

אקנה מושפע משינויים הורמונליים לכן זוהי תופעה שכיחה בקרב נערים ונערות בגיל ההתבגרות או בקרב נשים לפני קבלת הוסת החודשי ובזמן הריון. קצת מפתיע אבל אקנה יכול לצוץ גם בגיל מאוחר יותר בעיקר אצל נשים לקראת גיל ארבעים. המקומות השכיחים ביותר בגוף הם פנים, חזה עליון וגב כיוון שבמקומות אלו בעור יש הפרשה מוגברת של בלוטות החלב.

מה הגורמים?

הסיבה לגורם המדויק לתופעה אינה תמיד ברורה ויש כמה אפשרויות:

תזונה לא בריאה ועומס רעלים על הכבד שמופרשים דרך העור

גורמים תורשתיים

פעילות הורמונלית מוגברת

סטרס ומתח נפשי המשפיעים על הפעילות ההורמונלית

הזעת יתר ועוד

טיפול טבעי לאקנה

הרפואה הקונבנציונאלית מציעה טיפול אנטיביוטי מגוון באמצעות משחות או כדורים שניתנים למטופל לפי חומרת הבעיה. כאן חשוב כמובן להתייעץ עם רופא כי ישנם תרופות בעלות תופעות לוואי מורכבות, כמו כן ידוע שלפעמים גם לאחר טיפול האקנה יכול לחזור לקדמותו.

אני ממליצה תמיד להיוועץ עם רופא על מנת לקבל את המענה המדויק ובנוסף כמטפלת בארומתרפיה אתן כמה טיפים לטיפול טבעי ושמירה על ההיגיינה באמצעות שמנים אתריים ומוצרים טבעיים.

כיוון שהפצעים משמשים מצע נוח להתפתחות חיידקית חשוב לשמור על היגיינה מתמדת כדי שנוכל להקל על המצב ואף למנוע אותו.  אז מה עושים?

אני ממליצה לשטוף ידיים לעיתים קרובות. במהלך פעילות יומיומית שגרתית נוגעות הידיים שלנו בכל מיני דברים למשל דברי מזון, חפצים ציבוריים, תכשירים קוסמטיים ועוד באופן טבעי אנחנו נוהגים לגעת עם הידיים בפנים שלנו ולהגביר את החשיפה לחיידקים או עודף שומן.

כדאי ומומלץ לעשות שימוש ב- סבון טבעי ועדין ולהימנע מסבונים שמייבשים את העור באופן מכוון. אני ממליצה לשטוף את הפנים לפחות פעמיים ביום, בוקר וערב, לאחר השטיפה אני ממליצה לנגב את הפנים במגבת חדשה ונקייה ולא לעשות שימוש חוזר באותה המגבת.
לעור אקנתי מעורב עד שמן אני ממליצה מאוד על סבון פחם במבוק, סבון טיפולי מרכיבים טבעיים בלבד המעושר באבקת פחם במבוק פעיל. לפחם הפעיל יש יכולת ספיחה גבוהה ולכן מנקה ומחטא את התאים והנקבוביות באופן יסודי. השמנים הטבעיים שבסבון והמינרלים בהם מועשר הפחם מעניקים לעור חיוניות ורעננות טבעית.

אחרי ששטפתם וניקיתם היטב זכרו שהבוקר שונה מעט מהערב בבוקר בדרך כלל נהוג לצאת מהבית, לכן לאחר השטיפה אני ממליצה להשתמש בקרם או מקדם הגנה נטול שומן, וגם למי שבוחר לטשטש במייקאפ כדאי מאוד לבחור כיסוי עדין נטול שומן כדי שלא נעמיס על הנקבוביות. בערב אני ממליצה לטפטף טיפה של שמן אתרי עץ התה על צמרון ולגעת נקודתית על גבי הפצע, אפשר גם לקחת צמר גפן לטבול מעט במי לבנדר עם טיפה של שמן עץ התה ולנקות את הפנים. לבסוף מרחו מעט לחות טבעית בעלת בסיס עדין במרקם של ג'ל.

חוץ משמירה על ההיגיינה האישית חשוב מאוד לשמור על תזונה בריאה כי בהרבה מקרים יש קשר ישיר בין אקנה לבין מה שאנחנו אוכלים. רצוי לשים לב לתפריט היומית שלנו ולהמעיט במזונות אשר עשירים בסוכר, קמח לבן, מזונות מטוגנים וחלב. אלו עלולים להגביר את ההפרשה של הסבום. יחד עם זאת חשוב וכדאי לאכול הרבה סיבים תזונתיים כאלו שמזרזים את מערכת העיכול ומנקים אותה מרעלים לדוגמא: שיבולת שועל, אורז מלא, ירקות, כל הירוקים למיניהם פטרוזיליה, כוסברה.

שתייה מרובה של מים ותה צמחים הם בהחלט המענה הבריא ביותר, ככל שנשתה יותר מים כך הגוף ככלל ומערכת העיכול בפרט יוכלו לעבוד בזריזות ולשטוף החוצה את הרעלים ובלי קשר לאקנה העור שלנו יהיה צעיר ורענן יותר.